Employee Experience

Er is een nieuw tijdperk aangebroken waarin Employee Experience steeds meer aandacht krijgt. Steeds meer HR professionals beseffen dat hun organisatie succesvoller wordt wanneer er aandacht wordt besteed aan de beleving van hun (potentiële) medewerkers in alle contacten met de organisatie. De vraag “Wat heeft een medewerker nodig om in de organisatie het beste van zichzelf te kunnen geven?” staat inmiddels bij veel organisaties centraal. Bij de werknemers zelf vindt ook een verschuiving plaats van ‘need to work here’ naar ‘want to work there’.

Dit zorgt ervoor dat ook de focus van HR van verschuift van een ‘one size fits all’ benadering (met standaard procedures en systemen) naar een maatwerkbenadering waarbij er aandacht is voor het creëren van een optimale ‘employee experience’ en ‘employee journey’. Je moet in deze arbeidsmarkt echt het verschil maken, wil talent bij je komen en blijven werken.

Maar hoe pak je dit aan? Hoe maak je een ‘op maat gesneden’ HR beleid met focus op de medewerkersreis en medewerkerservaring? Hoe kom je erachter welke momenten tijdens de employee journey er daadwerkelijk toe doen en hoe je deze momenten vormgeeft?

Het Employee Experience programma van H&S Adviesgroep biedt uitkomst.

“Clients do not come first. Employees come first. If you take care of your employees, they will take care of the clients.”

Richard Branson
Richard Branson

Employee Experience vergroten

In onze Employee Experience projecten helpen wij de beleving van de werknemers in jouw organisatie te vergroten met behulp van “Design Thinking” en het HEART-model (Heleen Mes, Gea Peper).

Met het HEART model besteden wij aandacht aan de 5 aspecten in jouw organisatie die moeten worden geoptimaliseerd om als organisatie de beste medewerkersbeleving te bewerkstelligen.

Heart-model
  1. Een positieve en aansprekende cultuur met vertrouwen en purpose als basis.
  2. Inspirerende werkplekken waar medewerkers energie van krijgen.
  3. Een wendbare manier van leidinggeven en organiseren.
  4. De medewerkersreis (denk hierbij bijvoorbeeld aan employer branding, onboarding, maar ook het opleidingsbeleid en het bevorderen van vitaliteit)     
  5. Technologische ondersteuning van het werk.   

Design Thinking

Alleen stilstaan bij deze aspecten is echter niet voldoende. Wil je oplossingen bieden die echt waarde toevoegen voor jouw medewerkers? En ervoor zorgen dat hetgeen je vandaag implementeert, niet morgen alweer achterhaald is? Dan zul je tevens moeten denken als een ontwerper en meerdere medewerkers en leidinggevenden moeten betrekken bij het project.


Door gebruik te maken van de methode van ‘Design Thinking’ word je gedwongen om je echt te verplaatsen in verschillende groepen medewerkers en te begrijpen wat zij nodig hebben op welk moment. Daarmee doorbreek je bestaande patronen of processen die geen waarde toevoegen.

De vijf fases van design thinking
Jeroen Veerman, Directeur

Meer info over Employee Experience?

Neem contact op met Jeroen